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Co-ordination of current projects: Elisabeth Christen (2 hits)

Project lead: Elisabeth Christen
Project team member: Hendrik Mahlkow
Analyse der Effekte der EU-Handelsabkommen mit Australien und Neuseeland (Analysis of the Effects of the EU Trade Agreements with Australia and New Zealand)
Current research studies (work in progress)
Commissioned by: Federal Ministry of Labour and Economy
Study by: Austrian Institute of Economic Research
Die veränderte geopolitische Situation, das Scheitern multilateraler Ansätze sowie die neuen Herausforderungen in Bezug auf ökologische und digitale Transformation verlangen eine neue strategische Ausrichtung der EU, die auch die Kooperation und Vertiefung von Handelsbeziehungen mit gleichgesinnten Partnern in den Fokus rückt. Vor diesem Hintergrund setzt sich das Projekt zum Ziel, einen Überblick über die Vertragsbausteine der beiden EU-Handelsabkommen mit Australien und Neuseeland zu geben und diese einerseits im Hinblick auf die wirtschaftlichen Verflechtungen zwischen der EU und Australien bzw. Neuseeland, sowie andererseits in Bezug auf die geoökonomische Bedeutung und die wirtschafts- und geopolitischen Ziele der EU einzuordnen. Das Kernstück des Projekts ist eine modellgestützte quantitative Einschätzung der zu erwartenden Auswirkungen der beiden EU-Handelsabkommen mit Australien und Neuseeland auf Sektorebene sowohl für die EU als auch für Österreich, sowie gleichzeitig auch für Australien und Neuseeland, unter Berücksichtigung internationaler Wertschöpfungsverflechtungen.
Current research studies (work in progress)
Supported by: Anniversary Fund of the Oesterreichische Nationalbank
Study by: Austrian Institute of Economic Research
The project addresses the trade-environment nexus from 3 different angles: the impact of environmental commitments in modern preferential trade agreements on overall trade, on the composition of trade flows as well as on welfare; their impact on CO2 emission levels embodied in traded goods, and the trade-related consequences from internalising environmental costs of international transport. It adds to a still scant empirical literature on these issues and presents new empirical findings based on new methodological approaches. The analysis accounts for the heterogeneity of environmental commitments in preferential trade agreements by introducing a new categorisation of environmental provisions that explicitly focuses on the legal enforceability of such measures. Our work on transport externalities, for the first time, links work on the quantification of external costs of transport to international trade and allows to quantify the real income effects from internalising the costs of CO2 emissions in international trade activities. The methodology combines structural gravity estimation of trade elasticities with a general equilibrium trade model.